Particulier

Zakelijk

Particulier

Zakelijk

Support en Documentatie Storingen oplossen

Enphase

Andere opbrengst dan verwacht?

Neem voor de eerste maand de installatiedatum in acht. De app berekent opbrengst per maand, als je panelen bijvoorbeeld op de 10e geïnstalleerd zijn, mis je dus 9 dagen.

Bij systemen die al langer draaien zijn kleine verschillen tussen de verwachte opbrengst en daadwerkelijke opbrengst meestal normaal. Dit komt bijvoorbeeld door bewolking. Als het verschil groot is dan kan er iets anders aan de hand zijn, bijvoorbeeld een defect. Neem in dat geval contact met ons op door een service aanvraag te doen via de witte knop onderaan de pagina.

Envoy lijkt kapot of uit te staan?

Staat er geen enkel lampje aan op de Envoy? Dan heeft deze waarschijnlijk geen spanning. Controleer of de aardlekschakelaar van de zonnepanelengroep en Envoy omhoog staat. Druk hem eerst helemaal naar beneden en dan pas weer omhoog. Springen de lampjes niet aan, dan is er mogelijk een defect. Neem in dat geval contact op met Solar Crew via de witte knop onderaan de pagina.

Geen opbrengsten zichtbaar in app?

Via de volgende stappen kun je erachter komen waar het probleem ligt. Kom je er met deze informatie niet uit, neem dan gerust contact op met de serviceafdeling!

Er zijn verschillende oorzaken voor geen opbrengst in de app.

Het is nog te donker of er ligt sneeuw op het dak. Is dit niet het geval, ga dan als volgt te werk.

Controleer via MyEnlighten welk probleem van toepassing is, er zijn 4 soorten meldingen:

Het systeem rapporteert geen gegevens meer
Sommige micro omvormers rapporteren niet meer
Productiestoring
Heb je een systeem met inkomstenmeter, dan is deze gestopt met rapporteren.
Rapporteert het systeem niet meer, haal dan even de stekker van de envoy uit het stopcontact en stop hem er weer in. Heb je een systeem met een inkomstenmeter (RGM), zorg dan dat de USB-stick goed ingevoerd is, of haal hem eruit en stop hem er weer in. Wacht hierna 15 minuten en controleer de status van je systeem op MyEnlighten. Neem contact op met Solar Crew als er nog steeds niet gerapporteerd wordt.

Als de micro omvormers niet rapporteren kan het zijn dat de Envoy te ver weg staat of er is een storing tussen de micro omvormers en de Envoy. Zorg dat de Envoy op de oorspronkelijke installatieplaats staat, dat de stekker in een stopcontact in de muur zit, dus niet via een stekkerdoos. Zorg ervoor dat er geen andere apparaten op hetzelfde stopcontact aangesloten zijn, deze kunnen voor storing zorgen. Heb je oude spaarlampen of TL-lampen? Deze kunnen ook voor storing zorgen. Verwijder de lamp en controleer of de rapportage hersteld is. Heeft dit niet geholpen, dan ligt het mogelijk aan de micro omvormer zelf. Neem dan contact op met Solar Crew.

Bij een productiestoring wek je minder energie op dan geschat, of er is mogelijk een hardware probleem. Neem in dit geval contact op met Solar Crew.

Rapporteert de meter niet, controleer dan of de USB-stick goed geplaatst is. Je kunt hem er even uit halen en eventueel in de tweede poort stoppen. Ook kan het helpen de stekker van de Envoy even uit het stopcontact te halen en er weer in te doen. Wacht 15 minuten en controleer of de meter weer rapporteert. Zo niet, neem dan contact op met Solar Crew.

Kan nog niet of niet meer inloggen in de app?

De inloggegevens ontvang je van ons via een e-mail. Heb je deze na 14 dagen nog niet ontvangen, neem dan even contact op.

Het kan zijn dat de app zelf niet meer werkt, verwijder deze dan van je telefoon/tablet, installeer hem opnieuw en log opnieuw in.

Niet kunnen inloggen in de app heeft over het algemeen te maken met de wifi verbinding.

Het kan zijn dat het modem of de router vervangen is, hierdoor heeft het wifinetwerk geen toegang tot het monitoringplatform en de app. Ook de afstand tussen het modem en de router, onstabiel internet of storende omgeving kunnen van invloed zijn.

Het kan ook zijn dat het modem of de router vervangen is, in dit geval heeft de omvormer geen toegang meer tot het monitoringsplatform. Zorg er wel voor dat je het wachtwoord van de router bij de hand hebt, en dat je maximaal 3 meter van de Envoy bent. Download onderstaande PDF om zelf gemakkelijk de verbinding met de router te herstellen.

Kom je er met deze informatie zelf niet uit, neem dan gerust contact op met de serviceafdeling!

Lampje of foutmelding op de Envoy?

LED meldingen enphase

Opbrengsten lijken af te wijken?

Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Een regenachtige maand met veel bewolking zal minder opleveren dan een maand met een strakblauwe lucht. Mogelijk ben je meer gaan verbruiken waardoor er minder teruglevering geregistreerd wordt. Eventuele schaduwval van een boom die ineens vol in het blad staat kan een oorzaak zijn. Ook kan er een zonnepaneel defect zijn. Mocht je het vermoeden hebben dat het aan het systeem ligt neem dan contact op, dan kijken we mee.

Waarom verschilt de opbrengst per paneel?

De straling van de zon zal nooit 100% gelijk verdeeld zijn. Het kan zijn dat het ene paneel eerder in de zon ligt als het paneel ernaast. Dit zal resulteren in kleine verschillen. Ook schaduw en viezigheid kunnen van invloed zijn.

Aangezien er vanuit de fabriek een positieve of negatieve tolerantie in het vermogen van het zonnepaneel mag zitten kan de opbrengst onderling met dezelfde zoninstraling oplopen tot wel 10%. Dit is dus een goed teken zijn want dan weet je dat het maximale vermogen uit je zonnepaneel gehaald wordt.

Zodra panelen ouder worden degradeert hun vermogen langzaam. (tot 20% vermogen in 25 jaar) deze degradatie gaat niet even snel bij ieder paneel en hierin zouden dus onderling verschillen kunnen ontstaan.

Mocht dit niet het geval zijn dan kan er een defect zijn. Neem in dat geval contact met ons op via het service aanvragen formulier.

Handleiding verbinding herstellen

Handleiding verbinding herstellen Wi-Fi

Verbinding herstellen Wi-Fi WPS

Goodwe

Andere opbrengst dan verwacht?

Neem voor de eerste maand de installatiedatum in acht. De app berekent opbrengst per maand, als je panelen bijvoorbeeld op de 10e geïnstalleerd zijn, mis je dus 9 dagen.

Bij systemen die al langer draaien zijn kleine verschillen tussen de verwachte opbrengst en daadwerkelijke opbrengst meestal normaal. Dit komt bijvoorbeeld door bewolking. Als het verschil groot is dan kan er iets anders aan de hand zijn, bijvoorbeeld een defect. Neem in dat geval contact met ons op door een service aanvraag te doen via de witte knop onderaan de pagina.

Geen opbrengsten zichtbaar in app?

Via de volgende stappen kun je erachter komen waar het probleem ligt. Kom je er met deze informatie niet uit, neem dan gerust contact op met de serviceafdeling.

Er zijn verschillende oorzaken voor geen opbrengst in de app.

Het is nog te donker of er ligt sneeuw op het dak. Is dit niet het geval, ga dan als volgt te werk.

Controleer als eerste de omvormer. Het kan zijn dat deze uit staat, doordat bijvoorbeeld de aardlekautomaat in de meterkast of PV-verdeler uitgevallen is, of omdat de werkschakelaar uitstaat. Zet alle AC schakelaars aan. Controleer ook of de DC-schakelaar aan staat. Zie je het groene lampje, dan werkt je systeem en wek je dus gewoon stroom op. Het oranje lampje geeft aan of de omvormer verbinding heeft met wifi, controleer via het volgende plaatje wat voor jouw omvormer van toepassing is.
Goodwe Service

Kan nog niet of niet meer inloggen in de app?

De inloggegevens ontvang je van ons via een e-mail. Heb je deze na 14 dagen nog niet ontvangen, neem dan even contact op.

Het kan zijn dat de app zelf niet meer werkt, verwijder deze dan van je telefoon/tablet, installeer hem opnieuw en log opnieuw in.

Niet kunnen inloggen in de app heeft over het algemeen te maken met de wifi verbinding.

Het kan zijn dat het modem of de router vervangen is, hierdoor heeft het wifinetwerk geen toegang tot het monitoringplatform en de app. Ook de afstand tussen het modem en de router, onstabiel internet of storende omgeving kunnen van invloed zijn.

Het kan ook zijn dat het modem of de router vervangen is, in dit geval heeft de omvormer geen toegang meer tot het monitoringsplatform. Zorg er wel voor dat je het wachtwoord van de router bij de hand hebt, en dat je maximaal 3 meter van de Envoy bent. Download onderstaande PDF om zelf gemakkelijk de verbinding met de router te herstellen.

Kom je er met deze informatie zelf niet uit, neem dan gerust contact op met de serviceafdeling!

Lampje of foutmelding op de omvormer?
Goodwe Service
Omvormer lijkt kapot of uit te staan?

Controleer de omvormer. Het kan zijn dat deze uitstaat, doordat bijvoorbeeld de aardlekautomaat in de meterkast of PV-verdeler uitgevallen is, of omdat de werkschakelaar uit staat. Zet alle AC schakelaars aan. Controleer ook of de DC-schakelaar aan staat. Zie je het groene lampje, dan werkt je systeem en wek je dus gewoon stroom op.

Staan alle schakelaars goed, en gebeurt er niets, dan kan het inderdaad zijn dat de omvormer defect is. Neem in dit geval contact op met onze serviceafdeling via de knop onderaan de pagina.

Wi-Fi koppelen + portaal Goodwe

Handleiding Wi-Fi herstellen Goodwe

Huawei

Andere opbrengst dan verwacht?

Neem voor de eerste maand de installatiedatum in acht. De app berekent opbrengst per maand, als je panelen bijvoorbeeld op de 10e geïnstalleerd zijn, mis je dus 9 dagen.

Bij systemen die al langer draaien zijn kleine verschillen tussen de verwachte opbrengst en daadwerkelijke opbrengst meestal normaal. Dit komt bijvoorbeeld door bewolking. Als het verschil groot is dan kan er iets anders aan de hand zijn, bijvoorbeeld een defect. Neem in dat geval contact met ons op door een service aanvraag te doen via de witte knop onderaan de pagina.

Geen opbrengsten zichtbaar in app?
CategorieStatusBetekenis
Indicatie actief

 

 

LED 1LED 2N.v.t.
Constant groenConstant groenDe SUN2000 bevindt zich in de netgekoppelde modus.
Knipperend groen met lange intervallen (1 sec aan en vervolgens 1 sec uit)UitDe DC is ingeschakeld en de AC is uitgeschakeld.
Knipperend groen met lange intervallen (1 sec aan en vervolgens 1 sec uit)Knipperend groen met lange intervallen (1 sec aan en vervolgens 1 sec uit)De DC is ingeschakeld, de AC is ingeschakeld en de SUN2000 geeft geen stroom af aan het elektriciteitsnet.
UitUitDe DC is uitgeschakeld.1
Knipperend rood met korte intervallen (0,2 sec aan en vervolgens 0,2 sec uit)N.v.t.DC-omgevingsalarm
N.v.t.Knipperend rood met korte intervallen (0,2 sec aan en vervolgens 0,2 sec uit)AC-omgevingsalarm
Constant roodConstant roodStoring
Indicatie communicatie

 

 

LED 3N/A
Knipperend groen met korte intervallen (0,2 sec aan en vervolgens 0,2 sec uit)Er wordt gecommuniceerd. (Wanneer een mobiele telefoon is aangesloten op de SUN2000, geeft de indicator eerst aan dat de telefoon is verbonden met de SUN2000): knippert groen met lange intervallen.)
Knipperend groen met lange intervallen (1 sec aan en vervolgens 1 sec uit)De mobiele telefoon heeft verbinding met de SUN2000.
UitEr is geen communicatie.
Opmerking 1: De AC kan ingeschakeld zijn. Controleer of de externe AC-schakelaar op OFF (UIT) staat.

 

De omvormer is niet meer verbonden met het internet. Dit kun je gemakkelijk zelf herstellen met de volgende handleiding.

Kan nog niet of niet meer inloggen in de app?

De inloggegevens ontvang je van ons via een e-mail. Heb je deze na 14 dagen nog niet ontvangen, neem dan even contact op.

Het kan zijn dat de app zelf niet meer werkt, verwijder deze dan van je telefoon/tablet, installeer hem opnieuw en log opnieuw in.

Niet kunnen inloggen in de app heeft over het algemeen te maken met de wifi verbinding.

Het kan zijn dat het modem of de router vervangen is, hierdoor heeft het wifinetwerk geen toegang tot het monitoringplatform en de app. Ook de afstand tussen het modem en de router, onstabiel internet of storende omgeving kunnen van invloed zijn.

Het kan ook zijn dat het modem of de router vervangen is, in dit geval heeft de omvormer geen toegang meer tot het monitoringsplatform. Zorg er wel voor dat je het wachtwoord van de router bij de hand hebt, en dat je maximaal 3 meter van de Envoy bent. Download onderstaande PDF om zelf gemakkelijk de verbinding met de router te herstellen.

Kom je er met deze informatie zelf niet uit, neem dan gerust contact op met de serviceafdeling!

Lampje of foutmelding op de omvormer?
  1. Tabel6-2  Beschrijving LED-indicator
CategorieStatusBetekenis
Indicatie actief

 

 

LED 1LED 2N.v.t.
Constant groenConstant groenDe SUN2000 bevindt zich in de netgekoppelde modus.
Knipperend groen met lange intervallen (1 sec aan en vervolgens 1 sec uit)UitDe DC is ingeschakeld en de AC is uitgeschakeld.
Knipperend groen met lange intervallen (1 sec aan en vervolgens 1 sec uit)Knipperend groen met lange intervallen (1 sec aan en vervolgens 1 sec uit)De DC is ingeschakeld, de AC is ingeschakeld en de SUN2000 geeft geen stroom af aan het elektriciteitsnet.
UitUitDe DC is uitgeschakeld.1
Knipperend rood met korte intervallen (0,2 sec aan en vervolgens 0,2 sec uit)N.v.t.DC-omgevingsalarm
N.v.t.Knipperend rood met korte intervallen (0,2 sec aan en vervolgens 0,2 sec uit)AC-omgevingsalarm
Constant roodConstant roodStoring
Indicatie communicatie

 

 

LED 3N/A
Knipperend groen met korte intervallen (0,2 sec aan en vervolgens 0,2 sec uit)Er wordt gecommuniceerd. (Wanneer een mobiele telefoon is aangesloten op de SUN2000, geeft de indicator eerst aan dat de telefoon is verbonden met de SUN2000): knippert groen met lange intervallen.)
Knipperend groen met lange intervallen (1 sec aan en vervolgens 1 sec uit)De mobiele telefoon heeft verbinding met de SUN2000.
UitEr is geen communicatie.
Opmerking 1: De AC kan ingeschakeld zijn. Controleer of de externe AC-schakelaar op OFF (UIT) staat.
  1. (Optioneel) Controleer de LED om de werkingsstatus van de Smart Dongle te controleren.
    • WLAN-FE Smart Dongle

Afbeelding6-1  WLAN-FE Smart Dongle

Tabel6-3  Beschrijving LED-indicator

LED KleurStatusOpmerkingenBetekenis
N.v.t.UitNormaalDe Dongle is niet beveiligd of is niet ingeschakeld.
Geel (knippert gelijktijdig groen en rood)Continu aanDe dongle is beveiligd en ingeschakeld.
RoodKnipperend met korte intervallen (0,2 sec aan en vervolgens 0,2 sec uit)De parameters voor verbinding met de router moeten worden ingesteld.
Continu aanAbnormaalDe Dongle is defect. Vervang de Dongle.
GroenKnipperend met lange intervallen (0,5 sec aan en vervolgens 0,5 sec uit)NormaalVerbinden met de router.
Continu aanVerbonden met het beheersysteem.
Knipperend met korte intervallen (0,2 sec aan en vervolgens 0,2 sec uit)De omvormer communiceert via de dongle met het beheersysteem.
  • 4G Smart Dongle

Tabel6-4  Beschrijving LED-indicator

LED KleurStatusOpmerkingenBetekenis
N.v.t.UitNormaalDe Dongle is niet beveiligd of is niet ingeschakeld.
Geel (knippert gelijktijdig groen en rood)Continu aanNormaalDe dongle is beveiligd en ingeschakeld.
GroenKnipperend met een cyclus van 2 seconden (0,1 sec aan en vervolgens 1,9 sec uit)NormaalBellen (duur < 1 min).
AbnormaalAls dit langer dan 1 minuut duurt, zijn de instellingen van de 4G-parameters onjuist. Reset de parameters.
Knipperend met lange intervallen (1 sec aan en vervolgens 1 sec uit)NormaalDe inbelverbinding is met succes ingesteld (duur < 30 sec).
AbnormaalAls dit langer dan 30 seconden duurt, zijn de instellingen van de parameters van het beheersysteem onjuist. Reset de parameters.
Continu aanNormaalVerbonden met het beheersysteem.
Knipperend met korte intervallen (0,2 sec aan en vervolgens 0,2 sec uit)De omvormer communiceert via de dongle met het beheersysteem.
RoodContinu aanAbnormaalDe Dongle is defect. Vervang de Dongle.
Knipperend met korte intervallen (0,2 sec aan en vervolgens 0,2 sec uit)De Dongle heeft geen simkaart of de simkaart maakt slecht contact. Controleer of er een simkaart in de Dongle is geplaatst, en zo ja, of deze goed contact maakt. Als dit niet het geval is, plaatst u de simkaart in de Dongle, of verwijdert u de simkaart en plaatst u die vervolgens terug.
Knipperend met lange intervallen (1 sec aan en vervolgens 1 sec uit)De Dongle kan geen verbinding maken met het beheersysteem omdat het geen signaal of een zwak signaal uitzendt, of omdat er geen gegevensverkeer plaatsvindt. Als de Dongle een betrouwbare verbinding heeft, controleert u het signaal van de simkaart via de APP. Als er geen signaal wordt ontvangen of als het signaal zwak is, neemt u contact op met uw provider. Controleer of de simkaart over voldoende data beschikt. Als dit niet het geval is, waardeert u het tegoed op uw simkaart op of koopt u extra data.
Knippert afwisselend rood en groenKnipperend met lange intervallen (1 sec aan en vervolgens 1 sec uit)Geen communicatie met de inverter.

 

•               Verwijder de Dongle en plaats deze terug.

•               Controleer of de inverters overeenkomen met de Dongle.

•               Sluit de Dongle aan op andere inverters. Controleer of de Dongle of de USB-poort van de inverter defect is.

 

Omvormer lijkt kapot of uit te staan?

Controleer de omvormer. Het kan zijn dat deze uitstaat, doordat bijvoorbeeld de aardlekautomaat in de meterkast of PV-verdeler uitgevallen is, of omdat de werkschakelaar uit staat. Zet alle AC schakelaars aan. Controleer ook of de DC-schakelaar aan staat. Zie je het groene lampje, dan werkt je systeem en wek je dus gewoon stroom op.

Staan alle schakelaars goed, en gebeurt er niets, dan kan het inderdaad zijn dat de omvormer defect is. Neem in dit geval contact op met onze serviceafdeling via de knop onderaan de pagina.

Overspanning in het elektriciteitsnet?

De stroom die de zonnepanelen opwekken die niet gelijk in huis gebruikt wordt, gaat het electriciteitsnet op. Deze stroom wordt verdeeld onder afnemers die stroom vragen vanuit het net. Als er heel veel stroom tegelijk aan het net geleverd wordt en er is tegelijk weinig vraag, dan loopt de spanning, Volt, op in het net. Bekijk het als een snelweg, bij de op- en afritten. Komen er veel auto´s op en gaan er weinig af, dan wordt het vanzelf heel druk en ontstaat er file.

 

Wanneer deze netspanning te hoog wordt dan stopt de omvormer, of micro omvormers, met opwekken en wordt er minder stroom teruggeleverd. Dit zal vooral gebeuren op hele zonnige dagen waarop weinig stroom het net af gaat. String omvormers houden in dit geval helemaal op met werken, heb je een systeem met micro omvormers, dan zul je zien dat er een aantal zijn die minder of niets opwekken. Je wekt dan dus nog steeds stroom op.

 

Dit probleem ligt niet aan je zonnepanelen of omvormer, dit is een probleem in het electriciteitsnet. Ondervind je hinder van overspanning, stel de netbeheerder dan ook op de hoogte, soms kunnen ze de spanning stabiliseren en heb je dus minder last. Je kunt zelf natuurlijk wel helpen, namelijk je opgewekte stroom gebruiken! Zet je wasmachine aan, de vaatwasser, en als je geen zin hebt in het huishouden spring lekker in de jacuzzi.

Huawei Android app handleiding

Huawei Apple app handleiding

SolarEdge

Andere opbrengst dan verwacht?

Neem voor de eerste maand de installatiedatum in acht. De app berekent opbrengst per maand, als je panelen bijvoorbeeld op de 10e geïnstalleerd zijn, mis je dus 9 dagen.

Bij systemen die al langer draaien zijn kleine verschillen tussen de verwachte opbrengst en daadwerkelijke opbrengst meestal normaal. Dit komt bijvoorbeeld door bewolking. Als het verschil groot is dan kan er iets anders aan de hand zijn, bijvoorbeeld een defect. Neem in dat geval contact met ons op door een service aanvraag te doen via de witte knop onderaan de pagina.

Geen opbrengsten zichtbaar in app?
CategorieStatusBetekenis
Indicatie actief

 

 

LED 1LED 2N.v.t.
Constant groenConstant groenDe SUN2000 bevindt zich in de netgekoppelde modus.
Knipperend groen met lange intervallen (1 sec aan en vervolgens 1 sec uit)UitDe DC is ingeschakeld en de AC is uitgeschakeld.
Knipperend groen met lange intervallen (1 sec aan en vervolgens 1 sec uit)Knipperend groen met lange intervallen (1 sec aan en vervolgens 1 sec uit)De DC is ingeschakeld, de AC is ingeschakeld en de SUN2000 geeft geen stroom af aan het elektriciteitsnet.
UitUitDe DC is uitgeschakeld.1
Knipperend rood met korte intervallen (0,2 sec aan en vervolgens 0,2 sec uit)N.v.t.DC-omgevingsalarm
N.v.t.Knipperend rood met korte intervallen (0,2 sec aan en vervolgens 0,2 sec uit)AC-omgevingsalarm
Constant roodConstant roodStoring
Indicatie communicatie

 

 

LED 3N/A
Knipperend groen met korte intervallen (0,2 sec aan en vervolgens 0,2 sec uit)Er wordt gecommuniceerd. (Wanneer een mobiele telefoon is aangesloten op de SUN2000, geeft de indicator eerst aan dat de telefoon is verbonden met de SUN2000): knippert groen met lange intervallen.)
Knipperend groen met lange intervallen (1 sec aan en vervolgens 1 sec uit)De mobiele telefoon heeft verbinding met de SUN2000.
UitEr is geen communicatie.
Opmerking 1: De AC kan ingeschakeld zijn. Controleer of de externe AC-schakelaar op OFF (UIT) staat.

 

De omvormer is niet meer verbonden met het internet. Dit kun je gemakkelijk zelf herstellen met de volgende handleiding.

Kan nog niet of niet meer inloggen in de app?

De inloggegevens ontvang je van ons via een e-mail. Heb je deze na 14 dagen nog niet ontvangen, neem dan even contact op.

 

Zolang de omvormer S_OK aangeeft en het groene en blauwe lampje branden constant, dan heeft dit geen invloed op de productie of eventuele teruglevering aan de energiemaatschappij.

 

Het kan zijn dat de app zelf niet meer werkt, verwijder deze dan van je telefoon/tablet, installeer hem opnieuw en log opnieuw in.

 

Niet kunnen inloggen in de app heeft over het algemeen te maken met de wifi verbinding.

 

Het kan zijn dat het modem of de router vervangen is, hierdoor heeft het wifinetwerk geen toegang tot het monitoringplatform en de app. Ook de afstand tussen het modem en de router, onstabiel internet of storende omgeving kunnen van invloed zijn.

 

Als het blauwe lampje helemaal uit staat is er geen verbinding met de wifi. Heeft je omvormer een scherm dan staat hier GEEN S_OK. In het geval dat er continue geen verbinding is tussen de omvormer en model/router adviseren wij om de verbinding opnieuw in te stellen, via de volgende handleiding.

 

Het kan ook zijn dat de verbinding tussen de omvormer en modem/router opnieuw ingesteld moet worden, zorg er wel voor dat je het wachtwoord van de router bij de hand hebt, en dat je maximaal 3 meter van de omvormer bent. Dit doe je via de volgende stappen.

 

Kom je er met deze informatie niet uit, neem dan gerust contact op met onze serviceafdeling!

Lampje of foutmelding op de omvormer?

SolarEdge heeft op de eigen website precies uitgelegd wat de lampjes betekenen. Hier vind je alle mogelijke combinaties van de groene, blauwe en rode leds en wat deze combinaties betekenen.

 

Als voorbeeld: Bij omvormers met een display zie je S_OK, de schakelaar staat op 1, het groene lampje knippert en de blauwe staat constant aan. Dit houdt in dat de power optimizers niet gekoppeld zijn.

 

We verwijzen voor alle combinaties graag door naar de website van SolarEdge, hier staat op een duidelijke en overzichtelijke manier precies wat welke combinatie betekent.

 

De rode led betekent altijd een fout of storing in het systeem, neem in dit geval altijd contact met ons op via een service aanvraag.

Omvormer lijkt kapot of uit te staan?

Controleer de omvormer. Het kan zijn dat deze uit staat, doordat bijvoorbeeld de aardlekautomaat in de meterkast of PV-verdeler uitgevallen is, of omdat de werkschakelaar uit staat. Zet alle AC schakelaars aan. Controleer ook of de DC-schakelaar aan staat. Zie je, op de omvormer met display S_OK en het groene lampje, dan werkt je systeem en wek je dus gewoon stroom op!

 

Staan alle schakelaars goed, en gebeurt er niets, dan kan het inderdaad zijn dat de omvormer defect is. Neem in dit geval contact op met onze serviceafdeling via de knop onderaan deze pagina.

Overspanning in het elektriciteitsnet?

De stroom die de zonnepanelen opwekken die niet gelijk in huis gebruikt wordt, gaat het elektriciteitsnet op. Deze stroom wordt verdeeld onder afnemers die stroom vragen vanuit het net. Als er heel veel stroom tegelijk aan het net geleverd wordt en er is tegelijk weinig vraag, dan loopt de spanning, Volt, op in het net. Bekijk het als een snelweg, bij de op- en afritten. Komen er veel auto´s op en gaan er weinig af, dan wordt het vanzelf heel druk en ontstaat er file.

 

Wanneer deze netspanning te hoog wordt dan stopt de omvormer, of micro omvormers, met opwekken en wordt er minder stroom terug geleverd. Dit zal vooral gebeuren op hele zonnige dagen waarop weinig stroom het net afgaat. String omvormers houden in dit geval helemaal op met werken, heb je een systeem met micro omvormers, dan zul je zien dat er een aantal zijn die minder of niets opwekken. Je wekt dan dus nog steeds stroom op.

 

Dit probleem ligt niet aan je zonnepanelen of omvormer, dit is een probleem in het elektriciteitsnet. Ondervind je hinder van overspanning, stel de netbeheerder dan ook op de hoogte, soms kunnen ze de spanning stabiliseren en heb je dus minder last. Je kunt zelf natuurlijk wel helpen, namelijk je opgewekte stroom gebruiken! Zet je wasmachine aan, de vaatwasser, en als je geen zin hebt in het huishouden spring lekker in de jacuzzi.

Waarom verschilt de opbrengst per paneel?

De straling van de zon zal nooit 100% gelijk verdeeld zijn. Het kan zijn dat het ene paneel eerder in de zon ligt als het paneel ernaast. Dit zal resulteren in kleine verschillen. Ook schaduw en viezigheid kunnen van invloed zijn.

Aangezien er vanuit de fabriek een positieve of negatieve tolerantie in het vermogen van het zonnepaneel mag zitten kan de opbrengst onderling met dezelfde zoninstraling oplopen tot wel 10%. Dit is dus een goed teken zijn want dan weet je dat het maximale vermogen uit je zonnepaneel gehaald wordt.

Zodra panelen ouder worden degradeert hun vermogen langzaam. (tot 20% vermogen in 25 jaar) deze degradatie gaat niet even snel bij ieder paneel en hierin zouden dus onderling verschillen kunnen ontstaan.

Mocht dit niet het geval zijn dan kan er een defect zijn. Neem in dat geval contact met ons op via het service aanvragen formulier.

Handleiding SolarEdge omvormers

Handleiding SolarEdge Wi-Fi

Wi-Fi herstellen HD wave omvormer

Wi-Fi herstellen noscreen omvormer

Service aanvragen?

Solar Crew Emblem

Service aanvraag

We helpen je graag met een storing of technische vraag! En als het even kan, doen we dat ook graag snel en effectief.


Solar Crew Emblem

Offerte aanvragen

In 1 minuut geregeld




Hulp nodig?

Klanten beoordelen ons met een 9,6

Solar Crew Personeel